חינוך בעידן החדש – לימוד במניין

בעקבות ההגבלות שהביאה הקורונה, עברה מערכת החינוך זעזוע. כמו בכל זעזוע, נחשפו סודותיה הכמוסים של מערכת החינוך באחת. כך התגלה על פניו, כי ההורים שולחים את ילדיהם לגנים ולבתי הספר, קודם כל כדי לזכות בבייביסיטר. את הזמן "הריק מילדים"  מקדישים ההורים לעבודה, לעיתים אף למנוחה ולזמן פנוי. הלחץ לאפשר למידה במוסדות החינוך נובע קודם כל מאינטרס כלכלי זה.

הלמידה מרחוק בזום, הביאה גם להכרה שילדינו הם שבויים של המערכת. קהל שבוי בחדרי הלימוד. נודה ולא נכחד, כי גם כשהיינו אנו בין אותם כתלים, רצינו פעמים רבות לברוח. ספרנו ימים, שבועות ושנים. אמנם, נוכחות המורה, הגדר המקיפה, השומר בשער, כללי המשמעת, יוצרים אילוץ. אילוץ שאינו קיים עוד מול הזום. הרי אפשר באמצעים טכנולוגיים פשוטים, להתנתק מהזרימה הבלתי פוסקת הזו של מידע. לא עוד קהל שבוי כי אם קהל שצריך למצוא בתבונה את הדרך לליבו.

"צריך לעבור ללימוד חוויתי עם פרויקטים אישיים טו קבוצתיים"

התפוגגות יכולת השליטה והפיקוח, מחייבת ליצור מהפכה רעיונית: לא עוד הקניית חומר אינסופית אלא טעימות נקודתיות, היוצרות עניין וסקרנות. מעבר להן נצטרך לסמוך על ילדינו. נצטרך לשלוח להם מסר של "קחו את החיים בידיכם, אתם יכולים!". מומחים בתחום למידה מרחוק, מציעים למידה בקבוצות קטנות של עד עשרה ילדים. הלמידה תתבסס על מבוא קצר, ואחריו למידה אישית או קבוצתית בדרך של פרויקטים בהכוונה של המורה או המדריך. 

המשבר הביא אותנו באחת, להכרה חשובה נוספת: לבתי הספר פן אנושי וחברתי, חשוב מאין כמוהו, המגמד את הקניית הידע. עכשיו, משנלקח המפגש היומיומי, מתחוורת חשיבותו. גם בזום נוכל להשכיל וליצור מפגשים חברתיים. מעבר למפגש החברתי, צריך לזכור שחינוך תלוי קודם כל בפיתוח קשרים אישיים. תינוקות וילדים הם תלמידים מעולים, וככל שהוריהם והמטפלים בהם יצרו עמם קשר משמעותי, חם, תומך, חיובי ומכוון – כן יתעלו ביכולותיהם הנרכשות. 

כך גם בבתי הספר. החינוך הנכון מדבר אל הלב, פותח את הלב, מעורר מוטיבציה. הלמידה תבוא מאליה כפועל יוצא. הלמידה מרחוק, בקבוצות קטנות, במניינים של עד עשרה תלמידים, בהדרכה צמודה של מורה המבוססת על יצירת קשר אישי ואנושי משמעותי, בין המורה לתלמידים, ובין התלמידים לבין עצמם, תיצור סביבה נכונה ומתמרצת. מבלי להלאות, יוכל המורה המוכשר, ליצור עניין תוך דקות ספורות, ואז להעביר את הלפיד לתלמידים, לשאילת שאלות ולחקירה משותפת. האינטרנט הוא שדה מבורך, מלא כל טוב ושפע, בו יוכלו ילדנו לזרוע וגם לקצור את הפירות. רק שנדע לשמור גם על משאב זה נקי, כמו מי ים צלולים. הנה – אמת נוספת שגילתה הקורונה.