מה היה אומר היום המקובל הרב יהודה אשלג ?

הרב יהודה אשלג היה רב ומקובל בתקופה שבה העולם עבר סדרת טלטולים ותהפוכות משמעותית ביותר. האנושות רגילה בתהפוכות, מהפכות וכיוצא בזה, אבל קצב האירועים האלה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היה משהו שטרם נראה כמותו. מקובל הוא אדם שלמד את השיטה שבה המציאות מתנהלת ויודע את הסיבות לכך שדברים קורים, וככזה שווה להכיר את משנתו של הרב יהודה אשלג ולנסות לראות מה הוא היה אומר על המצב שלנו היום.

הרב יהודה אשלג נולד בפולין ב-1884. בגיל 19 הוסמך כרב ושימש במשך 16 שנה כדיין וכמורה בוורשה. ב-1921 עלה בעל הסולם ארצה והתיישב בעיר העתיקה בירושלים. מאוחר יותר עבר להתגורר בשכונת "גבעת שאול" ואף שימש במשך שנים אחדות כרב השכונה.

סיפרו הידוע ביותר הוא פירוש הסולם לספר הזוהר, שגם הקנה לו את הכינוי שלו בציבור – "בעל הסולם". מטרת החיבור הזה ורוב הטקסטים האחרים שכתב, היא לתת לקוראים שיטה, "סולם", להתקדם בו בהבנת המציאות שבה אנחנו חיים או במילותיו של הרב אשלג עצמו בהקדמה לספר הזוהר "וקראתי הביאור בשם 'הסולם' להורות, שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עליה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא 'סולם' לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך" ( אות נח). על פי הרב אשלג, עם ישראל צריך להיות אור לגויים ביחסים טובים בין כל בני האדם באשר הם.

אלא שהרב אשלג המשיך וכתב על הגישה למציאות מהזווית של מקובל, הטקסט הזה נכתב בעיקר לקראת סוף ימיו וקיים היום תחת הכותרת "כתבי הדור האחרון". במסגרת זו ניסה הרב אשלג להתריע בפני בני העם היהודי על הצפוי ועל מה שיש לעשות, וגם כאן כדאי לקרוא את המילים שהוא עצמו בחר להשתמש בהם: "כבר מסרתי עקרי דעותי בתרצ"ג [1933]. גם דיברתי עם מנהיגי הדור, ודברי לא נתקבלו אז אע"פ שצווחתי ככרוכיה והזהרתי אז על חורבן העולם, לא עשה זה רושם. אבל עתה אחר הפצצה האטומית והמימנית אני חושב שהעולם יאמינו לי שקץ העולם מתקרב ובא בצעדים נמהרים וישראל יהיו נכוים תחילה לשאר האומות כמו שהיה במלחמה הקודמת, ע"כ היום טוב לעורר את העולם שיקבלו תרופתו היחידה ויחיו ויתקיימו".

בעולם שלנו קריאתו של הרב אשלג לשיפור היחס בין בני אדם רלוונטית מתמיד, והעם היהודי צריך להיות החלוץ המוביל של השיטה החדשה.